
Na jaren van voorbereiding, bouwen en tegenslag is het zover: zondag gaat het nieuwe busstation in Groningen open. Maar voordat het zover is, was het de beurt aan de Groningers: zij mochten, nu er nog geen bussen over het station rijden, een kijkje nemen op de nieuwe haltes én in de spiksplinternieuwe bustunnel die de noord- en zuidzijde van het station met elkaar vanaf zondag verbindt.
De zaterdag begon voor genodigden, zoals medewerkers van de aannemersbedrijven die aan de bouw van het station hebben gewerkt. Voor de officiële opening waren politici en vertegenwoordigers van bijvoorbeeld Qbuzz en ProRail aanwezig. Met een druk op de knop werd naast de nieuwe chauffeurskantine confetti afgeschoten, waarna om 11:00 uur honderden Groningers hun kans grepen om op hun gemak het busstation te bekijken.

Het resultaat mag er zijn, maar Groningen heeft er lang op moeten wachten. Eigenlijk had het busstation al drie jaar in bedrijf moeten zijn, maar problemen als corona en een blokkade van het Suez-kanaal vertraagden de bouw, waardoor reizigers in het afgelopen jaar in de nieuwe reizigerstunnel van het Hoofdstation al die tijd tegen gesloten hekken aankeken naar de zuidzijde.
Naast die problemen brak tijdens de bouw ook een brand uit in het in aanbouw zijnde chauffeursverblijf en technische ruimte. Door die brand moest ook de schade aan voornamelijk het dak tussendoor hersteld worden.



Het publiek laat het ondertussen op deze bloedhete zaterdagmiddag allemaal tot zich komen. Speciaal voor de opening was het mogelijk om over het nieuwe asfalt aan de B-zijde van het station te skaten, voor skaters het mooiste asfalt wat je kunt krijgen. Iets verderop waren de deuren van de technische ruimtes en de chauffeurskantine open, terwijl buiten foodtrucks voor de nodige verkoeling en voeding zorgden.
De tendens onder het publiek was duidelijk: het nieuwe station is mooi en een verbetering ten opzichte van het huidige, kleine station. Dat kent sinds 2003 haar huidige vorm, toen het stadsbusstation voor het stationsgebouw plaats moest maken voor het in 2007 geopende Stadsbalkon, dat de gemeente overigens weer af wil breken. Alle bussen verhuisden toen naar het huidige busstation.
Het nieuwe station kent minder haltes, maar biedt wel volop ruimte. Het nieuwe busstation bestaat uit de A-zijde en B-zijde. Op de A-zijde (aan de Hereweg-kant) beginnen de perronnamen met A (gevolgd door een getal), voor B geldt hetzelfde aan de kant van het Emmaviaduct. Daar is een directe aansluiting gerealiseerd op de Peizerbaan en Zaanstraat. Uitstappen vanuit een bus die zijn eindpunt op het station heeft kan direct aan de (rol)trappen en lift naar de reizigerstunnel, waar reizigers direct op de nieuwe vestiging van AH To Go stuiten.



Helemaal zonder kinderziektes is het busstation nog niet. Zo werken de dynamische displays op vier haltes aan de B-zijde nog niet. Problemen met de aansluiting van de schermen zorgen ervoor dat daar voorlopig tijdelijk haltebordjes zijn geplaatst, omdat het zonder de schermen moeilijk te zien is welke bus waar precies stopt. Alle vertrektijden zijn er overigens wel: de eerstvolgende op de displays op de haltes (die al wel werken), alle vertrektijden op grote borden midden op het station en in de reizigerstunnel.
Sowieso moeten bussen naar het zuiden voorlopig nog anders rijden dan uiteindelijk de bedoeling is. In het Emmaviaduct moet nog een speciale op- en afrit worden gerealiseerd. Daarvoor moet de verbinding tussen de Parkweg en het Emmaviaduct eerst (definitief) worden afgesloten. Dat gebeurt zondag. De bussen rijden daarom vooralsnog via een tijdelijke route over de Zaanstraat en het Hoornsediep. Ook zijn voorlopig nog niet alle bussen van de Stationsweg verdwenen, want Flixbus blijft bij het Groninger Museum stoppen. De treinvervangende bus tussen Groningen en Leer van Arriva verhuist wel mee: deze vertrekt vanaf halte B4.
De nieuwe indeling van het Hoofdstation:

Het bericht Klaar voor gebruik: dit is het nieuwe busstation van Groningen (foto’s) verscheen eerst op OV Nieuws GD.
